Cekal Hati Hadapi Musibah

Sepanjang penghidupan kita di dunia, kita akan sentiasa diuji. Diuji tanpa henti sehingga terbukti siapakah yang paling baik amalannya di sisi Allah swt. Diuji sehingga terbentuklah individu-individu yang layak mengisi Syurga al-Firdaus. Diuji sehingga kita masuk ke liang lahad masing-masing. Sungguh ujian yang tidak akan pernah berhenti.

Ujian datang dari Allah swt silih berganti. Kita diuji dengan kelaparan dan kesempitan agar kita menyelami perasaan saudara muslim yang fakir miskin. Kita diuji dengan kesenangan dan kemewahan agar kita mengguna sebaiknya pemberian tersebut untuk masuk ke Syurga al-Firdaus. Kita diuji dengan musibah berat yang menyempit dada agar terhapus dosa-dosa kecil. Sehinggalah kita berjumpa dengan Allah swt dalam keadaan bersih suci.

Kala kita diuji manusia yang lemah akan menghadapinya dengan pelbagai reaksi. Marah. Putus asa. Kecewa. Sangka buruk. Air mata. Namun tiadalah sebaik-baik cara untuk kita berhadapan dengan ujian yang datang dari Allah swt melainkan penawar yang telah diajar oleh Allah swt sendiri.

Imej

(Yaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: “Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka”, maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung”.

Saya doakan semoga sahabat saya yang sedang menghadapi musibah dikuatkan kecekalannya oleh Allah swt dengan doa ini. Semoga dia berjaya menghadapi ujian ini sepertimana telah berjayanya Nabi Ibrahim as menghadapi kezaliman Namrud.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s