Up-2-Date

iStock_000006217132Small418
Mengikuti berita dakwah dan perkembangannya (up-2-date) merupakan salah satu kewajipan bagi para dai’e.

Di antara tugas ilmiah yang harus dilakukan oleh para dai’e ilallah, diperhatikan, dan disempatkan adalah mengikuti berita tentang dakwah dan perkembangan terakhir yang terjadi padanya (up-2-date). Berita dan perkembangan dakwah terkini itu sangat memungkinkan terkait dengan perjalanan dakwah di masa akan datang, baik berita yang positif mahupun negatif.

Bagaimana mungkin para dai’e ilallah dikatakan setia terhadap dakwah, sementara para dai’e ilallah tidak mengikuti perkembangannya. Orang-orang yang beriman itu ibarat satu tubuh. Jika salah satu anggota tubuhnya merasa sakit, maka anggota tubuh yang lainnya akan ikut merasa sakit.

Mengikuti berita adalah bukti kesetiaan

Mengikuti berita dan perkembangan dakwah merupakan bukti kesetiaan seorang mukmin. Kesetiaan merupakan pagar yang membatasi para para dai’e ilallah dalam menyikapi keadaan dalam hidupnya. Kesetiaan juga mengharuskan terhasilnya sikap takaful (saling menanggung beban) di antara para dai’e. Demikian pula mendengarkan berita dakwah dan mengetahui berita para ahlinya, sehingga menumbuhkan sikap tafahum (saling memahami) dengan lebih mudah dan mendorong untuk lebih cepat melaksanakan arahan dan tugas-tugas dakwah.

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebagian mereka menjadi penolong bagi sebagian yang lain…” [at-Taubah, 9:71]

Para mujahid yang melaksanakan amanah dakwah ini berhak mendapatkan hak kesetiaan dari para dai’e. Kerana itu, mereka berhak untuk diketahui beritanya agar kita bisa membantunya pada saat kita memiliki kemampuan. Allah Ta’ala berfirman,

“Sesungguhnya, orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwanya di jalan Allah dan orang-orang yang memberikan tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Muhajirin), mereka itu satu sama lain saling melindungi. Dan (terhadap) orang-orang yang beriman, tetapi belum berhijrah, maka tidak ada kewajipan sedikitpun atasmu untuk melindungi mereka, sebelum mereka berhijrah. (Akan tetapi) jika mereka meminta pertolonganmu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” [al-Anfal, 8:72]

Dari mana para dai’e ilallah mendapatkan berita?

Sumber utama berita tentang dakwah dan perkembangannya adalah media yang dipercaya yang dikeluarkan oleh dakwah. Adapun kesimpulan berita yang dipercaya adalah yang disampaikan oleh qiyadah (pimpinan) dakwah. Tidak sepatutnya bagi kita menyimpulkan berita dari hasil mendengar di TV atau akhbar, kerana musuh-musuh dakwah yang benci selalu ingin menyebarkan racun dalam dakwah ini dan membesar-besarkan kemarahan mereka sehingga dapat memorak-porandakan berisan dakwah.

Jangan membuang waktu

Mengikuti berita tentang perkembangan dakwah, kegiatan-kegiatannya, prestasi-prestasi yang dicapainya, harus ada batasannya, sehingga tidak membuang banyak waktu para dai’e ilallah yang sangat mahal ini. Terkadang, para para dai’e menghabiskan waktunya berjam-jam, berpindah-pindah dari satu media ke media yang lain, mulai dari parabola, berita TV dan Internet, untuk mencari berita ini dan kejadian itu. Terkadang juga, rela menghabiskan waktu untuk duduk membaca akhbar. Ingat, waktu para para dai’e itu mahal dan sangat berharga.

iphone-uptodate-20090608
Perkembangan teknologi dan kemajuan zaman moden membolehkan para dai’e mengakses berita dan maklumat terus dari telefon bimbitnya. Jika tidak pandai diurus akan banyaklah masa yang digunakan.

Berkembangnya berbagai media informasi seperti sekarang ini, kalau kita tidak pandai dan bijak menggunakannya, boleh menyebabkan waktu terbuang sia-sia. Apabila dituruti, semua media informasi itu menuntut untuk diikuti dan dibaca, dan itu memerlukan waktu yang tidak sedikit. Kalau demikian, maka tidak ada waktu lagi untuk melaksanakan kewajipan yang lain.

Kaedah yang praktikal

Meletakkan sela-sela waktu yang tertentu untuk mengikuti berita dakwah dan perkembangannya, akan sangat membantu para dai’e dalam penyusunan masa. Dua jam seminggu disediakan, sudah memadai. Harus juga diletakkan keutamaan dalam sumber informasi. Pendapat dan penerangan pimpinan dakwah terhadap isu semasa harus didahulukan. Dari mereka juga para dai’e boleh mengetahui akan sumber yang sahih dan dipercaya. Jika tiada pandangan dari pimpinan dakwah terhadap perkembangan suatu isu, maka janganlah terburu-buru dalam membuat kesimpulan dan menyatakan pendirian.

Semoga yang sedikit kita lakukan secara berkala, ikhlas kerana Allah, dapat meneguhkan keyakinan dan kesetiaan kita pada jalan dakwah, menuju syurga Allah.

Nota: Olahan dari tulisan asal Muhammad Abduh dalam kitab Memperbaharui Komitmen Dakwah

2 thoughts on “Up-2-Date

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s