al-Bathil akan Hilang, al-Haq pasti Kekal

Allah swt berfirman,

13_17

hujan“Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, Maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, Maka arus itu membawa buih yang mengembang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; Adapun yang memberi manfaat kepada manusia, Maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan.” [Ar-Ra’d: 17]

Dalam menjelaskan ayat ini, Ibnu al-Qayyim berkata seperti berikut,

“Allah menyerupakan wahyu yang diturunkan-Nya bagi kehidupan hati, dengan air yang diturunkan-Nya dari langit. Ketika aliran air bercampur dengan tanah dan melewatinya, tentu akan muncul arus dan buih.

Maka di atas air itu ada buih yang bergulung-gulung dan riak-riak yang banyak. Tapi di bawah buih ada air yang mendatangkan kehidupan bagi bumi. Lembah akan menyingkirkan buih ke pinggir, hingga hilang sama sekali. Kemudian yang tersisa adalah air, yang dengannya Allah swt menghidupkan negeri, manusia, pepohonan dan binatang.

Buih itu hilang secara sia-sia, menyingkir sendiri ke bahagian pinggir lembah. Lama-kelamaan buih itu akan hilang sendiri, sedikit demi sedikit, hingga hilang sama sekali.

Kemudian Allah swt menyebutkan perumpamaan yang berunsur air, dengan berfirman, “Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu”. Yang dimaksudkan buih di sini ialah kotoran atau kerak yang dihilangkan ketika melebur emas, perak, logam atau besi. Api yang membakarnya akan mengeluarkan kotoran itu dan memisahkannya dari substansi yang dapat dimanfaatkan. Kotoran itu dihilangkan dan dibuang secara sia-sia.

“Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; Adapun yang memberi manfaat kepada manusia, Maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan.” [Ar-Ra’d: 17]

Demikianlah penjelasan oleh Imam Ibnu al-Qayyim.

Saya berkata,

Hari ini kelihatan umat Islam diperkotak-katikkan. Diperlekeh. Dihina. Diperkosa. Diinjak-injak kehormatannya. Diseret ke sana-sini oleh para musuh Islam. Menjadi boneka dalam melaksanakan agenda busuk mereka.

Sehinggakan umat Islam menjadi lemah selemah-lemahnya. Tidak dapat berbuat apa-apa. Sekelilingnya, dikerumuni oleh para pelahap yang sedang berceceran air liur kerana kelaparan. Lantas kerakusan mereka terus menjadikan umat Islam longlai, selonglai-longlainya. Tiada ruang untuk bernafas. Terkapai-kapai meminta simpati dan pertolongan, serta pengharapan.

Namun, kesemuanya ditujukan ke arah yang salah. Bukan kepada Rabb yang Maha Menentukan lagi Maha Memberi Pertolongan. Tapi kepada para musuh yang agendanya tidak pernah berkurangan, ingin menghancurkan umat Islam. Menyangkakan penindasan akan berkurangan jika berlainan kepimpinan.

Wahai umat Islam, bersabarlah. Setelah engkau bersabar, teruskanlah bersabar. Terus-menerus bersabar. Sehingga tiada yang diharapkan melainkan kepada Rabb semesta alam. Sehingga hati mu menjadi tenang akan ketentuan. Sehingga naluri mu yakin bahawa janji Allah pasti datang. Sehingga rasa pengharapan membangkitkan diri mu untuk terus berjuang.

Tidakkah keyakinan mu menggunung akan janji Allah yang telah dinyatakan?

Sesungguhnya, al-Bathil akan hilang dan al-Haq pasti kekal.

Rujukan: Tafsir Ibnu al-Qayyim – Tafsir Ayat-Ayat Pilihan, Jilid 1, 375-376.

One thought on “al-Bathil akan Hilang, al-Haq pasti Kekal

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s